tirsdag, april 03, 2007

jeg leser, jeg lever..

Jeg leser bøker, i flertall ja, fordi jeg har kjøpt og lest hvertfall seks bøker denne måneden her. Får kick, finner enorm glede i å lese andres beskrivelser og formuleringer på hverdagen.

Jeg låner oftest ikke bøker, kjøper de, liker tanken på at i min bokhylle skal de stå og jeg skal plukke de opp igjen om kanskje en måned eller kanskje to år eller aldri og lese de igjen, eller bare bla meg frem til den delen jeg liker (likte) best. Jeg liker de gulne, porøse sidene i gamle bøker, kaffeflekkene på sidene i arvede bøker, hilsnene i bruktbøker (til Ingeborg fra Far, julen 1938), der de faller opp fordi de har blitt lest så mye, lukten av nye bøker... Det er noens sjel mellom to permer.
Jeg elsker bokbutikker, biblioteker, bla i bøker, se på covere, lese det første avsnittet og bestemme meg. Ta de med meg hjem og like, ikke like men lese ut.

Jeg er ganske altlesende, ikke fin på det. Bøker er bøker og alle skal få en sjanse spør du meg. Ikke dømme boken på coveret osv. vet du.. Lette engelske chick-litt bøker, generasjons romaner, krim, lette noveller, biografier eller diktsamlinger, har det meste og liker de fleste. Steinbeck og Loe er begge venner av meg fra litteraturens side! sporer jeg av, kanskje..hmm.. men blir så engasjert, så veldig engasjert i ting for tiden.


kjøpte meg ny diktbok i dag (Hvorfor er jeg så redd? av N.Ø. Haagensen) , første siden jeg bladde meg til i butikken lød; "Å være radikal er å gå til roten av tingene, for mennesket er imidlertid roten mennesket selv, Karl Marx skrev det, jeg kan være ditt menneske hvis du vil være mitt, jeg skrev det."

Solgt tenkte jeg, og kjøpte den.

enda en bok spurte mamma. Ferdig med den forrige sa jeg. Så fint at du får lest så mye og gjort alt du skal også smilte hun. ja..det er det, smilte jeg tilbake.

1 Kommentarer:

Blogger MB sa ...

herlig å lese. du vet. jo mer du leser, jo bedre blir du selv til å skrive. du leser mye. m.a.o. du skriver godt.

enig det meste, bortsett fra at de chick-litt. bøkene faktisk er ubrukelige!!!

sending some looove right back at you!

2:23 p.m.  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden